سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به خرید بعدی اضافه شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به سبد خرید اضافه شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
0
فهرست
×
چاپ دیجیتال چاپگران | سایت چاپخانه دیجیتال در تهران

چاپ دیجیتال چاپگران | سایت چاپخانه دیجیتال در تهران

جستجو
کاربر
فهرست

مشخصات یک کاتالوگ خوب چیست؟

19 تیر 1404

کاتالوگ

کاتالوگ یک نوع ابزار تبلیغ و بازاریابی برای معرفی برند، توضیح محصولات و خدمات است که در قالب یک دفترچه یا کتابچه ارائه می شود. جلد زیبا، جنس مناسب و باکیفیت صفحات، وزن کم، وضوح تصاویر، استفاده از CTA موثر، گرافیک جذاب و… از مهم ترین مشخصات یک کاتالوگ خوب است.
رعایت اصول طراحی کاتالوگ و توجه به جزئیات و مشخصات یک کاتالوگ خوب، نقش زیادی در میزان تاثیرگذاری آن در ذهن مشتری دارد. کاتالوگ برای اهداف مختلفی از جمله توضیحات کالا، معرفی آثار هنری، راهنمای استفاده از محصول، نمایش نمونه کالا و... طراحی می شود. این ابزار تبلیغاتی در واقع نمادی از اعتبار و وجهه ی شرکت، سازمان، برند یا فروشگاه است که در طراحی و چاپ آن باید نهایت دقت را به کار گرفت. برای چاپ کاتالوگ ارزان تهران باید به فاکتورهایی نظیر سابقه، کیفیت خدمات، رضایت مشتریان، میزان دقت و حرفه ای بودن چاپخانه ها و سایر عوامل کلیدی توجه کرد.

۱۰ تا از ویژگی های یک کاتالوگ حرفه ای

علاوه بر این ویژگی ها و مشخصات یک کاتالوگ خوب و حرفه ای استفاده از بهترین فونت برای کاتالوگ است که برای جذب مخاطبان و تاثیرگذاری در آن ها ضروری است.
1. جلد جذاب با طراحی خاص
2. انتخاب جنس، کاغذ و روکش جلد
3. صفحه آرایی و ساختار محتوا
4. تصاویر و گرافیک جذاب صفحات داخلی
5. توجه به هویت برند و رنگ سازمانی
6. تایپوگرافی و انتخاب فونت
7. قطع، اندازه و فرمت استاندارد
8. فراخوان به اقدام (Call to Action) در کاتالوگ
9. عناصر تعاملی
10. وضوح و کیفیت چاپ

طراحی جلد کاتالوگ

1. جلد جذاب با طراحی خاص

طراحی یک جلد جذاب و خلاقانه مانند ویترین یک مغازه عمل می کند و کاربر را به سمت بررسی محتوای داخلی کاتالوگ جذب می کند. برای طراحی یک جلد خاص و تاثیرگذار باید اصول طراحی کاتالوگ را رعایت کرد و از رنگ های جذاب و مرتبط با برند و لوگو شرکت، عناصر خلاقانه و منحصر به فرد، فونت خوانا و...استفاده کرد.

2. انتخاب جنس، کاغذ و روکش جلد

انتخاب جنس و کاغذ کاتالوگ اهمیت بالایی در جذابیت، دوام و ماندگاری آن دارد. یکی از عوامل موثر در تفاوت کاتالوگ و بروشور انتخاب جنس، نوع کاغذ و روکش جلد است. کاتالوگ ها معمولا با کاغذی ضخیم و روکش های با کیفیت تری نسبت به بروشورها طراحی می شوند تا سبب القای حس ارزشمندی، حرفه ای بودن و لوکس بودن برند در ذهن مشتری شود. در مقابل بروشورها اغلب از کاغذهای سبک تر و ساده تر استفاده می کنند. چرا که برای اطلاع رسانی سریع و توزیع گسترده در نظر گرفته شده اند. همچنین انتخاب کاغذ باکیفیت تاثیر زیادی در نمایش درست و جذاب رنگ ها و افزایش وضوح تصاویر دارد. استفاده از روکش و محافظ مناسب جلد نیز سبب محافظت کاتالوگ در برابر عوامل محیطی نظیر آب، لکه، گرد و غبار و… می شود.

3. صفحه آرایی و ساختار محتوا

صفحه آرایی به مهارت زیباسازی و طراحی گرافیک صفحات چاپی گفته می شود و تاثیر بالایی در جذب مخاطبان دارد. این هنر شامل چیدمان عناصر محتوایی و گرافیکی به شکل صحیح و موثر است؛ از این رو باید فاصله ی خطوط، میزان حاشیه، انتخاب فونت، اندازه کلمات و... به نحوی انتخاب شود که حس اعتماد و اطمینان را در مشتری افزایش دهد.
ساختار محتوا نیز در بین مهم ترین ویژگی ها و مشخصات یک کاتالوگ خوب به شمار می رود و نقش مهمی در انتقال موثر اطلاعات و پیام برند به مخاطبان دارد. بنابراین باید اطلاعات به ترتیب و با یک نظم خاص درج شوند تا کاربر به راحتی به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کند. برای مثال استفاده از جداول و نمودارها، رعایت تیترها و زیر تیترها و یک سلسله مراتب منطقی از ارائه اطلاعات کلی و سپس جزئی سبب ایجاد آراستگی و نظم در محتوا می شود.

گرافیک صفحات کاتالوگ

4. تصاویر و گرافیک جذاب صفحات داخلی

استفاده از تصاویر زیبا و عناصر گرافیکی جذاب در کاتالوگ بیشترین اهمیت را در جلب کاربر و تبدیل به مشتری دارد. کیفیت بالای تصاویر و طرح گرافیکی حرفه ای علاوه بر این که نشان دهنده ی اعتبار برند و سازمان است، سبب تمایز از رقبا و ماندگاری برند در ذهن مخاطب می شود. با نفوذ در ذهن مخاطبان و جلب نظر آن ها از طریق عکس های باکیفیت و جذاب می توان به آسانی اعتماد و تمایل به خرید را در بین افراد افزایش داد.

5. توجه به هویت برند و رنگ سازمانی

هویت برند شامل ویژگی ها و جزئیاتی است که سبب شناسایی و تمایز برند از سایر رقبا می شود. رنگ ها تاثیر زیادی در شناسایی برند و القای احساسات مثبت و منفی در ذهن مخاطبان هدف دارند. بنابراین توجه به هویت برند و انتخاب مناسب رنگ سازمانی متناسب با لوگو و ویژگی های سازمان، اهمیت فراوانی در ایجاد ارتباط متقابل با مشتریان دارد.

6. تایپوگرافی و انتخاب فونت

تایپوگرافی و انتخاب بهترین فونت برای کاتالوگ در انتقال موثر و صحیح پیام برند و افزایش جذب مخاطب تاثیر به سزایی دارد. استفاده از فونت زیبا و خوانا، توجه به اندازه و رنگ کلمات متناسب با پس زمینه، رعایت فاصله ی بین خطوط و… از اصلی ترین مولفه های هنر تایپوگرافی هستند. رعایت این موارد علاوه بر خوانایی سبب تقویت اعتبار و ارزش برند، جلب توجه کاربر و افزایش فروش می شود.

7. قطع، اندازه و فرمت استاندارد

قطع (ابعاد)، اندازه و فرمت مناسب از دیگر مشخصات یک کاتالوگ خوب هستند که باید در انتخاب آن ها دقت کرد. اندازه ی استاندارد کاتالوگ ها معمولا A3، A4 و A5 هستند و به صورت مربعی (خشتی) نیز قابل چاپ هستند. ابعاد کاتالوگ بستگی به نوع محتوا، سایز فونت، میزان اطلاعات، جامعه ی هدف و... دارد.
در طراحی فرمت کاتالوگ نیز باید با توجه به اهداف مورد نظر از کاتالوگ های چاپی و دیجیتال با اشکال مختلف وزیری، خشتی، رقعی و... بهره گرفت.

8. فراخوان به اقدام (Call to Action) در کاتالوگ

کال تو اکشن یا همان فراخوان به اقدام نقش کلیدی در هدایت کاربر به سمت اهداف مدنظر برند و شرکت دارد. در حقیقت کال تو اکشن یک دعوت به اقدامی خاص مانند تماس، خرید، بازدید از وبسایت یا پیج فروشگاهی و...است. استفاده از CTA جذاب و موثر در کاتالوگ سبب افزایش تعامل کاربر با برند و افزایش نرخ تبدیل می شود. برای مثال می توان با بیان عباراتی که حس هیجان، کنجکاوی، عجله و... را در مخاطب تقویت می کند، او را به سوی هدف مورد نظر هدایت کرد.

9. عناصر تعاملی

عناصر تعاملی معمولا در کاتالوگ های دیجیتال دیده می شوند و حس پویایی و تعامل با برند را در مخاطبان تقویت می کنند. عناصر تعاملی شامل لینک ها، قابلیت جستجو و فیلتر محصولات و خدمات، کلیپ ها و انیمیشن ها، دکمه ها و… است که هر یک از آن ها سبب افزایش آگاهی از برند می شود.
همچنین می توان در کاتالوگ های چاپی نیز با استفاده از QR کد یک راه ارتباطی بین دنیای فیزیکی و دیجیتال برقرار کرد. با قرار دادن کد QR و اسکن آن امکان هدایت کاربران به صفحات توضیحات محصول و نمایش تصاویر دو بعدی کالا، صفحه خرید آنلاین، شبکه های اجتماعی و... فراهم می شود.

10. وضوح و کیفیت چاپ

وضوح و کیفیت بالای چاپ علاوه بر این که اعتبار ارزشمندی، لوکس بودن و حرفه ای بودن برند را به نمایش می گذارد به تجربه ی مثبت مشتری و افزایش نرخ تبدیل کمک می کند. همچنین هر چقدر وضوح تصاویر، رنگ ها و فونت ها واضح تر، پررنگ تر و خواناتر باشد به همان میزان تاثیرگذاری آن نیز بیشتر است.

جمع بندی

از مشخصات یک کاتالوگ خوب رعایت اصول طراحی کاتالوگ و توجه به جزئیاتی مانند جلد جذاب، انتخاب جنس، صفحه آرایی، گرافیک جذاب، توجه به هویت برند، تایپوگرافی، فرمت استاندارد و کیفیت چاپ است. کاتالوگ ها یک راهکار عالی برای معرفی و نمایش محصولات و خدمات برند هستند که در دو نوع چاپی و دیجیتال در چاپخانه های دیجیتال تهران و دیگر شهرها تولید می شوند. همچنین برای جذب مخاطبان و افزایش تاثیرگذاری باید به کیفیت بالای چاپ کاتالوگ و استفاده از CTA های متقاعد کننده و جذاب برای رسیدن به اهداف کلیدی توجه کرد.

درباره ما

چاپ دیجیتال چاپگران از سال 1386 در زمینه چاپ دیجیتال با در اختیار داشتن بروزترین دستگاه ها، کادری مجرب و طیف گسترده خدمات دیجیتال در کمترین زمان و بالاترین کیفیت، آماده ارائه خدمات در کلیه پـروژه‌های تبلیغـاتی از قبیل سازه‌هــای نمایشگاهی، تبلیغات محیطی، فضــاهای داخـــلی، چاپ دیجیتال، خدمات تکمیلی و طراحی گرافـیـک می بـاشـد. کیفیت ، سرعت و رضایت مشتری از اهداف این مجموعه می باشد.
تلفن پشتیبانی : 22322570-021

تمامی حقوق برای این سایت محفوظ میباشد. - قدرت گرفته از چاپیروس