مهم ترین نکات و اصول طراحی تراکت
19 آبان 1404
برای طراحی حرفه ای تراکت باید اصولی مثل شناخت مخاطب هدف، خلاقانه و جذاب بودن و کیفیت طرح را رعایت کرد. هر کدام از این اصول طراحی تراکت دارای جزئیات فراوانی است، ما قصد داریم در این مقاله به نحوه نوشتن تراکت تبلیغاتی با جزئیات بیشتری بپردازیم.
1- مشخص کردن هدف تراکت
در ابتدا باید هدف اصلی طراحی تراکت مشخص شود، اینکه تراکت جهت اطلاع رسانی یک سمینار به کار می رود یا تبلیغات یک کسب کار قطعا طراحی، اندازه و محتوای متفاوتی نیاز دارد. اهداف چاپ تراکت معمولا به چند دسته زیر تقسیم می شوند:
- تبلیغ یک رویداد اجتماعی یا سیاسی و یا جشنواره و کنسرت
- تبلیغات یک عملکرد تجاری که در آن کالایی به فروش خواهد رسید همانند فروشگاه های بزرگ یا رستوران
- تراکت برای انتقال یک پیام سیاسی، اجتماعی و یا مذهبی را به مخاطب
- تراکت جهت فراخوان استخدام در یک شرکت و یا اداره دولتی و غیر دولتی
باید مشخص شود تراکت چه کاری قرار است انجام دهد
تراکت ها برای اشخاص، ادارات، نمایشگاه ها، اجرای نمایش، جشنواره ها و به طور معمول تبلیغ کسب و کار طراحی و چاپ میشوند.
مخاطب هدف تراکت کیست؟
مخاطب هدف در اصل به هدف از چاپ تراکت بستگی دارد، همینطور بسته به سن، تحصیلات، مذهب، شغل و اهداف مخاطبان متغیر است و برای هر گروه نیازمند طراحی متفاوتی است. به طور مثال اگر این تراکت برای جذب کودکان به یک جشنواره باشد قطعا با تراکتی که برای مهندسین در راستای اطلاع رسانی برای یک سمینار است تفاوت خواهد داشت.
نتیجه مورد نظر از توزیع تراکت چیست؟
تراکت ها یک ابزار تبلیغاتی موثر هستند که با اعتماد سازی برند و ارتقا آگاهی مخاطبان از محصول یا خدمت شما به فروش هرچه بیشتر کمک می کنند. این اعتماد به شما کمک میکند تا توجه مخاطبان به شما جلب شود و احتمال حضور افراد، خرید محصول یا خدمات شما را افزایش میدهد.
2- سلسله مراتب

سلسلهمراتب بصری به معنای استفاده هدفمند از تمام ابزارهای طراحی است مثل رنگ، کنتراست، تایپوگرافی، فضاسازی و دیگر اصول پایه ای. طراح با به کارگیری درست این عناصر و ایجاد نقطه تمرکز در طراحی میتواند محتوای طرح را سازمان دهی کرده و میزان اهمیت هر بخش را برای بیننده مشخص کند.
مهم ترین پیام در بالای تراکت باشد
کلمات انگیزشی در تراکت برای جذب مشتری بهترین شروع است تا به بهترین نتیجه لازم و جذب مشتری برسید. روشهای مختلف ایجاد انگیزه :
- تخفیف
- ارائه نمونه رایگان مثل مواد خوراکی برای تست کیفیت
- خدمات جانبی رایگان مثل حمل رایگان
- ارائه ضمانت کیفیت کالا ، و ….
از تیتر جذاب و ترغیب کننده استفاده شود
مهمترین دغدغه مخاطب باید تیتر تراکت قرار بگیرد. اینکه صرفا اطلاعات کسب و کار را به عنوان تیتر چاپ کنیم هیچوقت مخاطب را جذب نخواهیم کرد.
از اندازه فونت، رنگ و وزن برای هدایت چشم استفاده کنید
فونت ها نقش بسیار مهمی در خوانایی تراکت دارند. با انتخاب فونت بزرگتر با وزن بیشتر برای تیتر یا کلمه مهم تراکت، توجه مخاطب را به آن جلب کنید. رنگ فونت هم با توجه به پس زمینه و تصاویر موجود در تراکت، میتواند توجه بیشتری را به خود اختصاص دهد. در استفاده از فونت باید به گروهی از مخاطبان که دید کافی ندارند و ممکن است عینک خود را همراه نیاورده باشند هم توجه داشته باشیم.
3- ساختار و گرید

به علت کوچک بودن سایز، تراکت باید در یک نگاه تمام اطلاعات لازم را انتقال دهد، بنابراین لازم است ساختار و گرید مناسبی برای آن انتخاب شود تا بخش های مهم و کلیدی بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن توجه مخاطب را جلب کرده و پیام اصلی را منتقل کنند.
چیدمان منظم و در یک راستا باشد
چیدمان منظم و هم راستا در طراحی تراکت باعث ایجاد نظم بصری و انتقال بهتر پیام می شود. این هماهنگی در عناصر، حس آرامش و اعتماد را در ذهن مخاطب تقویت می کند.
حاشیه امن برش را در نظر بگیرید
به بخشی از تراکت که محتوا باید در آن قرار گیرد و از لبه های کاغذ فاصله داشته باشد، حاشیه امن برش گفته می شود. رعایت این فاصله باعث می شود طرح ظاهری تمیز و منظم داشته باشد و در هنگام برش، هیچ آسیبی به محتوای اصلی وارد نشود. به طور معمول بین 3 تا 7 میلیمتر است.
تعادل بین عناصر را رعایت کنید
تعادل بین عناصر در طراحی تراکت به معنای توزیع هماهنگ وزن بصری اجزا مانند متن، تصاویر، رنگ ها و فضاهای خالی است. رعایت تعادل باعث می شود طرحی جان دار با وزن متناسب داشته باشند. این هماهنگی به مخاطب حس ثبات، نظم و زیبایی می دهد و نگاه او را بهصورت طبیعی در مسیر درست هدایت می کند.
4- تایپوگرافی

با انتخاب فونت و تایپوگرافی مناسب در تراکت میتوان حرفه ای بودن تبلیغات یا رویداد را نشان داد. بهترین فونت برای تراکت فونت وزیر است که خوانایی روان و جذابی دارد. به نکات زیر باید توجه کرد:
نهایتا از دو فونت استفاده کنید
استفاده بیش از 2 فونت تراکت را شلخته و غیرحرفه ای نشان می دهد. توصیه این است که اگر فونت تعریف شدهای برای سازمان دارید، استفاده کنید وگرنه یک فونت مناسب با رویداد خود برای جذب مشتری انتخاب کنید.
فاصله بین متون مناسب باشد
متن باید خوانا و قابل تشخیص باشد، اگر فاصله رعایت نشود متون باهم تداخل پیدا می کنند. برای فونت یک ارتفاع مشخص کنید.
فونت با حوزه کسب و کار همخوانی داشته باشد
انتخاب فونت باید متناسب با حوزه کسب و کار یا رویداد باشد. برای تراکت دعوت به یک رویداد هنری باید فونت پیچیده و جذاب و برای یک سمینار تخصصی باید ساده باشد.
5- رنگ شناسی

در طراحی تراکت رنگ شناسی یک ابزار قدرتمند برای جذب مخاطبان است البته این انتخاب باید متناسب با رنگ سازمانی و مشخصات مخاطب هدف انتخاب شود.
پالت رنگی محدود انتخاب کنید
پالت رنگی باید متناسب با رنگ سازمانی باشد. در پالت رنگی با انتخاب 3 تا 5 رنگ به حرفه ای و مینیمال بودن طرح تراکت خود کمک بسزایی می کنید.
کنتراست متن نسبت به پس زمینه مناسب باشد
خوانایی مهمترین اصل طراحی تراکت است، کنتراست کمک بسیاری به تشخیص سریع و دیده شدن متن و محتوای تراکت دارد.
از مد رنگی CMYK استفاده کنید
برای چاپ تراکت نیاز داریم تمام رنگها هنگام طراحی در فتوشاپ یا هر نرم افزار دیگری عینا در برگه آورده شود، به همین منظور باید از مد رنگی CMYK که در دستگاه های چاپ و نرم افزارها کد رنگی یکسانی دارند، استفاده کنیم.
6- تصاویر و گرافیک

تصویر یا طرح گرافیکی استفاده شده در تراکت باید با کیفیت و رزولوشن بالا باشد و به دیده شدن تیتر و اصل مطلب در تراکت اشاره کند. اگر به عنوان تبلیغات برای فروش محصولات خود از تراکت استفاده می کنید ترجیحا از تصاویر محصولات واقعی با تصویربرداری حرفهای استفاده کنید. مشتری متوجه فیک بودن تصاویر می شود.
از تصاویر باکیفیت و رزولوشن بالا استفاده کنید
اگر کیفیت و رزولوشن تصاویر کم باشد، به صورت تار یا پیکسلی چاپ می شود که بسیار بد و غیرحرفه ای است.
از عکس های حواس پرت کن استفاده نکنید
تصاویر باید مرتبط با هدف تراکت طراحی و انتخاب شود تا از حواس پرتی مخاطب جلوگیری کند و هدف اصلی را در یک نگاه نمایش دهد.
از آیکن و اشکال ساده برای نمایش ویژگی ها استفاده کنید
این روزها بیشتر طرح ها به صورت مینیمال و ساده اجرا می شوند و یک آیکن نماد و نشان دهنده یک مفهوم خاص و تعریف شده است. مثلا به جای آوردن نام طولانی بعضی از شبکه های اجتماعی می توان با آیکون، آن را به نمایش درآورد.
7- لوگو و برندسازی

برای هر کسب و کار و سازمان، طراحی لوگو جزو اولین اقدامات برای برندسازی است که می توان از آن در تبلیغات، تراکت، کارت ویزیت و … استفاده کرد. مخاطبان با دیدن لوگو، شما را به یاد می سپارند.
لوگو در موقعیت ثابت و قابل دید قرار گیرد
در طراحی تراکت، استفاده از لوگو در موقعیت مناسب و قابل دید برای شناختن سریع و ارتباط با شما ضروری است.
اندازه لوگو باید خوانا باشد اما بر پیام اصلی غالب نشود
در استفاده از لوگو نباید زیاده روی کرد، همین که مخاطبان شما را با این لوگو بشناسند با دیدن لوگوی با اندازه مناسب هم به آن تبلیغ اعتماد می کنند و نیاز به بزرگ نشان دادن لوگو نیست. اگر اندازهی لوگوی شما از تصویر محصول بزرگ تر باشد، طرح ظاهری نامناسب و غیرحرفه ای پیدا می کند.
عناصر هویت بصری (رنگ، فونت، شکل) هماهنگ باشند
همه مواردی که تا اینجا گفته شد باید باهم یک تناسب و هماهنگی کلی داشته باشند که تداعی کننده ی کسب و کار و اعتماد به شما باشد.
8- ترغیب به اقدام

برای ترغیب بیشتر مخاطبان باید از جملاتی استفاده کنید که مخاطب احساس کند که باید سریع تر اقدام کند مثل زمانبندی برای تخفیف.
واضح، قابل انجام و قابل اندازه گیری باشد
جملات ترغیب کننده باید طوری باشند که مخاطب بتواند موقعیت را کامل بسنجد و سریعا عمل کند. اینکه دقیقا قیمت قبل و بعد تخفیف چه مقدار است یا چقدر زمان استفاده از این تخفیف را دارد یا … باید صریح و واضح و قابل سنجش برای مخاطب باشد.
افعال CTA را برجسته کنید و رنگ آنها را تغییر دهید
با bold کردن فونت و تغییر رنگ آن می توان به جلب توجه بیشتر مخاطب امید داشت.
اگر تخفیف یا زمان محدود وجود دارد، تاریخ و شرایط را مشخص کنید
صریحا باید تخفیف و زمانبندی آن در تراکت مشخص باشد تا مخاطب دچار سردرگمی و بلاتکلیفی نشود.
9- اطلاعات تماس و جزئیات کاربردی

در طراحی تراکت برای جذب مخاطب و مشتری به محل برگزاری همایش یا موقعیت کسب و کار، باید اطلاعات دقیق مکان و زمان را در درج کنید که اگر مخاطب هر سوال یا ابهامی در مورد اطلاعات داخل تراکت داشت بتواند با هر راه ارتباطی با شما تماس بگیرد.
شماره تماس، آدرس، وب سایت و شبکه های اجتماعی را قرار دهید
درج شماره تماس و آدرس به اعتما سازی کمک بسزایی میکند و مخاطب را از سردرگمی درمی آورد. این روزها مردم در فضای مجازی ارتباط بهتر و راحت تری برقرار می کنند و سعی می کنند اطلاعات خود را از دل جستجوی گوگل و از سایتها کسب کنند. پس قرار دادن اطلاعات سازمان یا کسب و کارتان در فضای مجازی مثل آدرس وب سایت یا شبکه های اجتماعی روی تراکت به اهمیت و مورد اعتماد بودن محتوای تراکت کمک می کند.
از QR کد برای پویایی بیشتر تراکت استفاده کنید
QR کد یک راه بسیار ساده برای انتقال سریع اطلاعات است. با اسکن کردن یک کد می توان با هدایت مخاطب به صفحه اینترنتی تمام اطلاعات مورد نظر را که نمی توانید، مثل تصاویر مختلفی از محصول یا ویدئو معرفی، روی تراکت نشان دهید را به راحتی و با کیفیت بیشتر به نمایش بگذارید. همچنین در مرکز کیوآر کد می توانید از لوگو خودتان هم استفاده کنید.
ساعت کاری را ذکر کنید
درج ساعت کاری فروشگاه، ساعت برگزاری سمینار یا جشنواره هم به هدایت صحیح مخاطب و جذب بیشتر کمک می کند.
10- قوانین چاپ و مشخصات فنی

- رزولوشن فایل باید حداقل 300Dpi باشد. اندازه فایل باید دقیقا اندازه تراکت چاپی مورد نظر باشد.
- سیستم رنگی (Mode) فایل شما باید CMYK باشد.
- محدوده امن، از هر طرف کار حداقل حدود 3-7 میلی متر، را در نظر بگیرید. قرارگیری عناصر، متون، تصاویر و لوگوها در فایل شما باید به گونه ای باشد که وقتی محصول نهایی بُرش زده می شود، تصاویر و نوشته ها دست نخورده باقی بماند. به این منظور همیشه باید برخی نواحی طرح خود را که ممکن است برش بخورد، از عناصر مهم خالی کنید و در عین حال رنگ پسزمینه را از هر طرف تا انتهای فایل ادامه دهید تا پس از برش بخشی از محصول بدون رنگ نباشد.
- از قرار دادن حاشیه در کناره های کار به دلیل احتمال عدم تقارن خودداری کنید.
- در محصولاتی که در بخشی تا می شوند مثل تراکت دو لت، از قرار دادن نوشته ها و عناصر اصلی در نزدیکی محل تا خودداری نمایید. همچنین در چنین محصولاتی به شیوه تا خوردن و بسته شدن بخش های آن کاملا دقت کنید تا پیش از چاپ، از نحوه باز و بسته شدن و چگونگی نمایش نهایی آن آگاه باشید.
- توصیه می شود که پیش از چاپ حداقل یک نمونه سیاه و سفید از محصول خود چاپ کرده تا از چگونگی نمایش نهایی و نسبت ها و چگونگی باز و بسته شدن آن آگاه شوید.
- برای نوشته ها و عناصر سیاه کوچک حتما از سیاه تک رنگ [C:0 M:0 Y:0 k:100] استفاده کنید.
- حتما در نظر داشته باشید از آنجا که ساختار تولید و بازنمایی رنگها در نمایشگر و چاپ کاملا متفاوت است، رنگهایی که شما در نمایشگر کامپیوتر یا موبایل و تبلت مشاهده می کنید تفاوت محسوسی با آنچه چاپ خواهد شد، دارند. این نکته مهم را همیشه در نظر داشته باشید.
- تکنیک چاپ دیجیتال و چاپ افست با یکدیگر متفاوت است، به همین دلیل رنگ های نهایی یک تراکت واحد در هر کدام از این دو روش چاپ، تفاوت نسبی با یکدیگر خواهند داشت.
- تاثیر کاغذهای متفاوت (تحریر، گلاسه و ...) بر روی چاپ رنگ ها، متفاوت است.
- کارهای چاپی خود را در یکی از فرمتهای PDF، TIFF و یا JPEG برای ناشر ارسال کنید. البته توجه داشته باشید که مناسب ترین ساختار برای چاپخانه و جلوگیری از تغییرات ناخواسته، فرمت PDF می باشد. در این ساختار کیفیت تصاویر حفظ شده و نوشته ها نیز خوانایی و کیفیت خود را از دست نمی دهند.
11- اندازه ها و قالب های رایج تراکت
| سایز | ابعاد سایز استاندارد | ابعاد سایز چاپ عمومی | ویژگی | کاربرد |
|---|---|---|---|---|
| A4 | 29.7 × 21 سانتی متر | 29 × 20 سانتی متر | سایز بزرگ تراکت | تبلیغات شرکت های بزرگ |
| A5 | 21 × 14.8 سانتی متر | 20 × 14.5 سانتی متر | پرمصرف ترین سایز | تبلیغ هر نوع کسب وکار |
| A6 | 14.8 × 10.5 سانتی متر | 14.5 × 10 سانتی متر | به اندازه کارت پستال | اعلان حراج یا خدمات ویژه |
| A7 | 10.5 × 7.4 سانتی متر | 10 × 7 سانتی متر | کوچک ترین سایز تراکت | اطلاع رسانی ساده |
| B4 | 35.3 × 25 سانتی متر | 34 × 24 سانتی متر | تراکت متفاوت | کافی شاپ، رستوران، معرفی خدمات |
| B5 | 25 × 17.6 سانتی متر | 24 × 17 سانتی متر | جذاب ترین تراکت بازار | تبلیغ همایش یا مسابقه |
| مربعی | 140×140 یا 210×210 میلی متر | - | تراکت خاص و متفاوت | اطلاع رسانی یا تبلیغ ویژه |
طرح های دیگر تراکت:
- تراکت تک لت
- تراکت دو لت
- تراکت آویز ساده
- تراکت آویز عصایی
- تراکت آویز کارتی
- تراکت ها با قالب اختصاصی
جمع بندی
تراکت ها برای توزیع گسترده در میان مردم طراحی می شوند پس باید کم هزینه و جذاب باشند. تراکت در قالب های متفاوتی از A4 گرفته تا مدل های خاص عصایی طراحی و اجرا می شوند. برای بهتر دیده شدن تبلیغ مورد نظر باید به اصول طراحی تراکت یعنی به ساختاربندی، فونت، رنگ و … توجه کرد. طیف رنگی استفاده شده باید از 3 تا 5 رنگ و ترجیحا رنگهای سازمانی استفاده شود. با ساختاربندی چشم مخاطب را به سمت محتوا مورد نظر هدایت می کنید. اگر تمایل به طراحی تراکت ندارید طراحی تراکت با هوش مصنوعی را امتحان کنید که ارزان است اما کیفیت چندانی ندارد. اگر برای طراحی و چاپ تراکت ارزان در تهران و کیفیت جذاب به دنبال متخصص طراحی تراکت هستید میتوانید آن را به طراحان کارآزموده چاپگران بسپارد.
