021-22322570
فرق تراکت با پوستر چیست؟ هر کدام چه کاربردی دارند؟
20 مرداد 1404تراکت و پوستر از نظر هدف، نحوه استفاده و طراحی تفاوت های قابل توجهی دارند. فرق تراکت با پوستر به نحوه پخش، مخاطب هدف و شرایط محیطی آن مربوط می شود. تراکت پس از طراحی، توسط چاپ تراکت فوری در تهران طراحی شده و به طور مستقیم به افراد داده می شود و حاوی پیام فوری است. در مقابل پوستر در محیط نصب می شود و برای دید همگانی طراحی شده است.
منظور از تراکت
در ابتدا برای اینکه بدانید تراکت چیست، می توان گفت تراکت یک ابزار تبلیغاتی سبک، ارزان و قابل حمل است که برای توزیع سریع اطلاعات طراحی می شود. هدف از تهیه تراکت، رساندن پیام تبلیغاتی در کوتاه ترین زمان ممکن به مخاطب است. این پیام می تواند شامل معرفی یک محصول، اطلاع رسانی درباره خدمات یا اعلام یک رویداد باشد. تراکت ها در ابعاد کوچک مثل A5 یا A6 چاپ می شوند و قابلیت پخش دستی، قرارگیری در پاکت یا حتی چسباندن روی سطوح را دارند.
مهم ترین ویژگی تراکت، تماس مستقیم آن با مخاطب است که در لحظه توجه را به خود جلب کرده و باعث یک واکنش سریع می شود. اما دقت داشته باشید که قانون پخش تراکت در برخی مناطق شهری محدودیت هایی ایجاد کرده و لازم است هنگام طراحی و توزیع آن به این موضوع دقت شود تا از جریمه و مشکلات حقوقی جلوگیری شود.
منظور از پوستر
پوستر یک ابزار تبلیغاتی یا اطلاع رسانی بصری است که برای دیده شدن از فاصله ای مشخص طراحی می شود و به صورت ایستا در مکان های عمومی نصب می گردد. پوستر در سایزهای بزرگ مانند A3 یا B2 چاپ می شود تا در نگاه اول توجه عابران را جلب کند. هدف اصلی از طراحی پوستر، ایجاد یک تصویر ماندگار و انتقال پیام در قالبی جذاب و تصویری است. از پوسترها می توان در اطلاع رسانی فرهنگی، تبلیغات برند، معرفی محصول جدید یا حتی کمپین های اجتماعی استفاده کرد. طراحی گرافیکی و انتخاب محل نصب در موفقیت یک پوستر نقش حیاتی دارد؛ برای مثال نصب یک پوستر در یک ایستگاه شلوغ مترو می تواند هزاران نفر را متوجه برند شما کند.
مقایسه فرق تراکت با پوستر (در یک نگاه)
در جدول زیر، مهم ترین تفاوت های بین تراکت و پوستر را مرور می کنیم:
ویژگی |
پوستر |
تراکت |
هدف اصلی |
اطلاع رسانی عمومی و گسترده |
واکنش سریع و مستقیم |
نحوه پخش |
نصب در مکان های عمومی |
توزیع دستی یا قرارگیری در بسته بندی |
ابعاد رایج |
A3، A2، B2 |
A6، A5 |
هزینه چاپ |
بیشتر به دلیل ابعاد و کیفیت چاپ |
پایین و مقرون به صرفه |
ماندگاری |
بلندمدت |
کوتاه مدت |
مخاطب هدف |
عموم مردم، در زمان های مختلف |
گروه خاص، در لحظه دریافت |
تفاوت هدف و کاربرد تراکت با پوستر
تراکت بیشتر برای پیام های فوری، محدود و دارای زمان بندی مشخص طراحی می شود که باید طراحی ساده، پیام شفاف و شماره تماس واضح داشته باشد. مانند اعلام فروش ویژه، اطلاع رسانی درباره افتتاح یک فروشگاه یا تبلیغ یک رویداد محلی که در اختیار مخاطب قرار می گیرد،.
در مقابل پوستر برای ساخت برند، تبلیغات بلندمدت یا انتقال پیام های فرهنگی و اجتماعی استفاده می شود. اگر برند شما محصول چرمی لوکس تولید می کند، بهتر است به جای تراکت، از پوستر در فروشگاه ها یا مراکز خرید استفاده کنید تا تصویر حرفه ای تر از برند در ذهن مخاطب باقی بماند.
تفاوت در اندازه و سبک طراحی
تراکت ها در اندازه های کوچک چاپ می شوند تا به راحتی در دست یا کیف مشتری قرار بگیرند. به همین دلیل سایز تراکت، فضای محدودتری برای طراحی در اختیار ما قرار می دهد و باید پیام تبلیغاتی به صورت فشرده و واضح منتقل شود. فونت بزرگ، تیترهای درشت و CTA های مشخص، مانند همین حالا تماس بگیرید یا تخفیف تا پایان هفته از اجزای رایج در طراحی تراکت هستند.
در مقابل پوسترها فضای بزرگ تری دارند و از تصویرسازی حرفه ای، تایپوگرافی هنرمندانه و چیدمان دقیق استفاده می کنند. به همین دلیل، طراحی پوستر می تواند گران تر و زمان برتر باشد، اما تاثیر بصری بیشتری دارد.
نحوه توزیع و ارائه به مخاطب
یکی از مهم ترین تفاوت ها میان تراکت و پوستر، روش توزیع آن ها است. تراکت به صورت فیزیکی در دست مخاطب قرار می گیرد: در معابر، ورودی فروشگاه ها، نمایشگاه ها یا به شکل چسبانده شده روی درب منازل؛ اما پوستر معمولا در فضاهای ثابت مانند دیوار مغازه، تابلوهای تبلیغاتی، ایستگاه های اتوبوس یا حتی داخل محیط های بسته نصب می شود.
میزان ماندگاری و دوام در تبلیغات
پوستر از کاغذ گلاسه ضخیم یا لمینیت شده چاپ می شود و در تبلیغات بلندمدت تا مدت طولانی در معرض دید باقی می ماند. پوستر برای تبلیغ یک برند یا رویداد بلندمدت استفاده می شود. اما تراکت عمر کوتاه و جنس سبک تری دارد که اغلب نازک و یک بار مصرف است. تراکت ها برای کمپین های آنی، تخفیف های مدت دار یا افتتاحیه فروشگاه ها مناسب است.
نوع و میزان اطلاعات ارائه شده در هر کدام
تراکت اطلاعات محدودی دارد و شامل یک شعار تبلیغاتی، لوگو، تصویر بزرگ و یک شماره تماس است. در مقابل پوستر فضای بیشتری برای ارائه اطلاعات داشته و اطلاعات زیادی از جمله مشخصات خدمات، توضیح تخفیف، نقشه و QR Code را شامل می شود.
تعداد چاپ و تیراژ
تراکت ها در تیراژهای بالا چاپ می شوند زیرا هزینه چاپ هر نسخه پایین است و توزیع گسترده آن ها توجیه اقتصادی دارد. اما پوسترها به دلیل کیفیت بالا، چاپ و سایز بزرگ، در تیراژ پایین تر و با تمرکز بر مکان های خاص چاپ می شوند.
- تراکت: تیراژ ۵۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ نسخه رایج است.
- پوستر: بین ۵۰ تا ۵۰۰ عدد با توجه به کاربرد.
محل استفاده از هر کدام
تراکت در نقاط تماس مستقیم با افراد استفاده می شود: روی میز، بسته بندی سفارشات، درب منازل یا بین رهگذران؛ اما پوستر در مکان های عمومی و پررفت وآمد نصب می شود تا به سرعت دیده شود.
جمع بندی
تراکت به صورت پرتیراژ و با اطلاعات زیاد چاپ می شود که برای اطلاع رسانی سریع، مناسب است. اما پوستر برای دیده شدن طولانی و برندسازی پیشنهاد می شود. انتخاب میان پوستر و تراکت باید با توجه به هدف، بودجه، زمان و مخاطب هدف صورت گیرد. اگر به دنبال خدمات طراحی و چاپ تراکت و پوستر به صورت حرفه ای هستید، چاپخانه آنلاین چاپگران با ارائه بهترین کیفیت چاپ، انواع سفارشات شما را به چاپ می رساند.
سوالات متداول
برای تبلیغات محلی کدام گزینه بهتر است؛ تراکت یا پوستر؟
اگر هدف تبلیغ در سطح محله یا منطقه خاصی است، تراکت انتخاب بهتری است، زیرا می توان آن را مستقیم به دست مردم رساند و بازخورد سریع دریافت کرد.
کدام یک ارزان تر است؛ چاپ تراکت یا چاپ پوستر؟
هزینه چاپ تراکت به مراتب کمتر از پوستر است. تراکت ساده، سبک و پرتیراژ است اما پوستر به دلیل ابعاد، جنس کاغذ و کیفیت چاپ، هزینه بیشتری دارد.
تراکت برای چه کسب و کارهایی مناسب تر است؟
تراکت برای کسب و کارهایی که نیاز به اطلاع رسانی سریع، وسیع و کم هزینه دارند مناسب است، مانند فست فود، آموزشگاه، باشگاه ورزشی، فروشگاه محلی و خدمات محله محور که می توانند از تراکت برای تبلیغات خود استفاده کنند.